onsdag 30. januar 2008

KREMQUIZ FOR DE USTYRLIGE

Kjempebra quiz av Lisbeth og Sigurd - de gjorde alt riktig,tror jeg - kan være et godt eksempel for alle andre quizmastere. Kanskje ikke nødvendig å være skolemester;
6/15-deler er samme hva man sier akkurat like mye som 2/5-deler eller 40%.
Det ble en forholdsvis jevn runde med 7 lag innenfor en ramme på 5 poeng, noen slo grusomt til i andre omgang, mens andre dabba litt av. UPS som vant, tok 23 av 26 poeng i andre, mens Cream var kvassest i første med 21 av 25. Noen småting undret meg litt:
Er kinasjakk helt svart land for mange av våre etterkommere? 10 lag påsto at hver spiller har 15 kuler i Kinasjakk - du store min for et rot det skulle bli.

Villsvinjakt er lov i Norge, javel - men noen begrensninger er det. Det er ikke bare å ta den avsagde hagla med seg og svi en villsvinrumpe med en solid ladning; nei man må bruke fyllingskuler - såkalte slugs - og det fins også regler for sugger i følge med smågriser , men ellers er det fritt fram. Visste dere at villsvinstammen i Sverige er på 50000 dyr?

Alle lag kjente til trimdronninga Kari Jaquesson. Alle hadde også kunnskap om den uforlignelige underholderen på Tranen - Arnie "Skiffle-Joe" Norse. At 2. etasjen på Lompa/Olymprm fortsatt heter Pigalle skapte ingen problemer for noen.

Så fikk vi disse resultatene:

2. runde i Vinterserien 2008 - 29.01.08

1. Uten politisk styring: 43 p (20) - 84,3% riktige svar
2. 3 quizter og en quazt: 42 p (20)
3. Cream of the crop: 40 p (21)
4. Barn av regnbuen: 39 p (20)
4. Sykkelheisens venner: 39 p (19)
4. Talking radioheads: 39 p (19)
5. 4 kolonister og en verandakasse: 38 p (18)
6. Tøyen uvel: 36 p (17)
7. Jungelpatruljen: 34 p (17)
8. Quizlingane: 32 p (16)
8. I meste laget: 32 p (16)
-- Barberte nedentil (5+): 31 p (16)
9. Give trance a chance: 29 p (13)
10. Forum for fåreskaller: 28 p (11)
11. Uteliggerliggeunderlaget: 26 p (11)
12. Husets primat: 25 p (9)
13. Femtenførr Vestby: 24 p (13)
13. Kong Haralds gym: 24 p (12)

En quizt og en quazt skal knirke fram neste ukes spørsmål - vi forbereder oss på podeteknikk og stiklinger og sånt....

Sammenlagt etter 2 runder:

1. 4 Quizter og en quazt: 13 p
2. Cream of the crop: 11 p
3. Talking radioheads: 9 p
4. Uten politisk styring: 7 p
4. Tøyen uvel: 7 p
5. Kolonistene: 6 p
5. Uteliggerliggeunderlaget: 6 p
5. I meste laget: 6 p
6. Jungelpatruljen: 5 p
7. Barn av regnbuen: 4 p
7. Sykkelheisens venner: 4 p

Quizmasterlista for vinterserien er endret og ferdigstilt og ser nå slik ut.

3. runde - 05.02: Tor og Liv (4 quizter....)
4. runde - 12.02: Uten politisk styring
5. runde - 19.02: Cream of the crop
6. runde - 26.02: Kolonistene
7. runde - 04.03: Talking Radioheads
8. runde - 12.03: Barn av regnbuen
PÅSKEFERIE
9. runde - 25.03: 4 quizter og en quazt
10. runde - 01.04: Tøyen uvel

Problemspørsmålene var svært få i denne runden.
Ingen visste noe større om etterligningsgruppa Big Star som spillte alle interesserte inn i "That 70's show" - ingen var heller orienterte om unge nordiske filmskaperes nettsted - antagelig fordi ingen har en filmskaper i magen -
nettstedet heter forøvrig dvoted.net,

Antall drepe i Norge i 2007 er en real tippekonkurranse, 3 lag tippa innafor limiten;
de dødelige kremjegerne, De tvetydige hippielignende regnbuebarna og spolegjengen fra radioen hadde passelig med flaks.

Flagg med sverd - Saudi- Arabia, Angola og Sri Lanka har flagg med sverd; hvem klarte 2 av dem?
Jo, Talking and walking radioheads samt globetrotterne i Koloniveldet.

Mer var det ikke - en fin kveld var det - lenge.....
Men så det kom opp en liten disputt i etterkant. Det viser seg at noen quizzere er "ubehagelige" mot ikke-quizgjester på Cafekontoret - de vil ha bordet deres. La det være klart: Vi EIER ikke lokalene når det er quiz der - folk som sitter der på ettermiddagen skal få lov å spise seg ferdig uten noen sure blikk eller hentydninger.
Vi skal prøve å bekjentgjøre bedre at det er quiz der hver tirsdag kl 19 - 22 - slik at gjester vet hva de går til, men quizdeltakere har værsågod å ta hensyn. Mer om dette på kommende quizrunde.

Andris

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg beklager hvis jeg startet en ubehagelig diskusjon i ettertid av tirsdagens quiz. Det var ikke meningen. Jeg mente bare å høre med deg og Kari om det var slik at quizmaster kun fikk øl mens hun/han holder quizen, for jeg fikk beskjed fra "serveringsdamen" at jeg ikke kunne få vin fordi "det hadde sklidd ut der i det siste". Det stilte jeg spørsmål ved, fordi jeg gjerne ville ha vin. Jeg syns det var merkelig, all den tid alle quizmastere på Cafékontoret gjør jobben helt gratis. Et par-tre-fire glass vin kan man vel forvente seg for gratisjobben? Men altså: Noen diskusjon om "sure quizzere" ønsket jeg ikke å starte, men lot meg (dessverre) rive med.

For å unngå flere problemer med quizzere som ønsker å "sikre seg" et bord, foreslår jeg at Cafékontoret opplyser sine gjester om at det er quiz der på tirsdager fra kl. 19. Et stort oppslag på inngangsdøra kan kanskje være til hjelp i så måte? (De tjener for øvrig sikkert en god del penger på oss quizzere hver tirsdag .... så jeg håper vi fortsatt er velkommen.)

radiohead sa...

Jeg er enig i at det var en utmerket quiz. Men vi stusset litt på et spørsmål. På en av quizene i fjor fikk vi spørsmål om hva som var Oslos første drabantby. Den gang svarte vi Lambertseter. Og fikk feil. Sinsen ble oppgitt som korrekt svar fordi Sinsen var en drabantby da det ble bygget der. På tirsdag dukket det samme spørsmålet opp igjen. Vi svarte Sinsen. Og fikk feil på ny. Nå var det plutselig Lambertseter som gjaldt. Det er altså ikke meningen at man skal lære noe av tidligere quizer....?

Ulf (Talking Radioheads)

Anonym sa...

Det var jeg som stilte spørsmålet om Sinsen den gangen. Spørsmålet var da formulert omtrent som "en bydel i Oslo, oppført 1937-39(?), med referanse til innbyggertall, at det den gangen kostet 30 millioner å bygge bydelen, og at det gikk med 30 millioner murstein, noe bydelen fremdeles bærer preg av, og at den på sett og vis kunne kalles Oslos første drabantby.

Når jeg leste opp fasit, tror jeg at jeg sa at Lambertseter tradisjonelt regnes som den første drabantbyen, men at det finnes argumenter for å bruke betegnelsen på Sinsen. Da Sinsen sto ferdig, hadde bydelen de aller fleste kjennetegn som senere er brukt til å definere ordet "drabantby".

Lambertseter ble oppført 20 år etter Sinsen, og etter hva jeg leser på netttet er ordet "drabantby" ikke et helt eksakt begrep, og ordet kom dessuten ikke i alminnelig bruk før etter at både Lambertseter, Veitvet og noen andre av etterkrigs-drabantbyene var tatt i bruk.

Før det, var ordet "soveby" det vanlige, hevdes det. Uansett, med de opplysningene jeg la inn i mitt spørsmål, skulle det være klart at Lambertseter ikke kunne være riktig svar.

Når spørsmålet om første drabantby kom nå på tirsdag, diskuterte vi litt rundt saken, men ble enig om å svare Lambertseter, siden det er den bydelen som i litteraturen blir beskrevet som Norges eldste og/eller Oslos første drabantby.